inbouwen van de motor, het vervolg

  Maandag 24-07-2017

Vandaag begonnen met het opbouwen van de motor. De beplating en dergelijke verder opgebouwd. Aan het einde van de dag blijkt dat de kabelboom niet over de inlaatspruitstukken moet lopen maar er onder door moet. Daarnaast komen we er achter dat een aantal onderdelen (de Thermal Time Switch, aarde plaatje en “auxiliary air valve”) ook onder de inlaatspruitstukken gemonteerd moeten worden. Kortom, morgenochtend alles er weer af en overnieuw.

Dinsdag 25-07-2017

Vanmorgen de inlaatspruitstukkken verwijderd, de kabelboom goed gelegd en alles gemonteerd waar het zou moeten. Toen kwam de volgende uitdaging: de vacuümslangen. Waar moet welk slangetje?
Lang leve het internet! Uiteindelijk denken we dat we alle slangetjes op de juiste plek hebben.

Vervolgens met vereende krachten de motor weer op de juiste plek gehangen. Nu nog de laatste zaken installeren en dan hopen dat hij het weer gaat doen. Maar dat gaan we morgen proberen.

Vanmiddag te horen gekregen dat 15 augustus 16:00 uur de overdracht van de garageboxen plaats kan vinden. Nu alleen nog bedenken wat we met de vakantie verder gaan doen.

Woensdag 26-07-2017

Vandaag alles verder geïnstalleerd. Nieuw schuimrubber rond de motor gedaan. Alles ziet er weer netjes uit. 4 liter 20W50 in de motor gegoten en de motor voor het eerst weer gestart. De motor slaat vrijwel direct aan alleen dan blijkt dat hij erg veel brandstof neemt. Na het nodige speurwerk en hoofdbreken lijkt het erop dat de AFM (Air Flow Meter) niet goed functioneert. Wanneer je de motor start zie je de luchtklep steeds klepperen terwijl deze in principe min of meer rustig in een positie stil moet blijven staan. Afhankelijk van de hoeveelheid gas je geeft.

Wanneer we die verwijderen start de motor direct. Hoewel hij dan na enkele moment ook weer verzuipt. Dus op zoek naar info over het functioneren van de AFM. ’s avonds de AFM doorgemeten. Daar lijkt geen probleem te zitten.

Donderdag 27-07-2017

Dak gehaald en op de bus gemonteerd. Verder gezocht naar de oorzaak van het probleem met de motor. Op aanraden van iemand die er verstand van lijkt te hebben de AFM losgekoppeld en mee naar huis genomen om hem te openen en van binnen schoon te maken.

Vrijdag 28-07-2017

Het schoonmaken van de AFM heeft in zoverre succes opgeleverd dat deze nu rustiger in een positie blijft staan.

De motor is zich echter nog steeds vrijwel direct aan het verzuipen.
Pascal heeft contact gehad met verschillende T2 experts en ook op mijn vraag op het VCT2 forum verschillende bruikbare reacties gehad. Wat nu het issue lijkt te kunnen zijn is de Koudestartsensor die op het blok bij zuiger 4 gemonteerd hoort te zijn. Opeens begint er wel een lichtje bij ons te branden. We hebben wel een schroefdraad in het blok gezien en vroegen ons al steeds af waar die voor zou dienen. In de oude koppen zien we eigenlijk niets terug dat duidt op een sensor.
Dan wordt er gebeld door degene die het blok heeft gereviseerd, blijkt dat hij vergeten is te vertellen dat de sensor is afgebroken toen hij hem uit het oude blok wilde verwijderen….
Pascal heeft het onderdeel direct besteld.

Zaterdag 29-07-2017

Vandaag hebben Anne-Floor en Claudia de gordijnen weer teruggehangen. We hadden nog even de hoop dat het bestelde onderdeel (de Koudestartsensor) vandaag geleverd zou worden maar helaas was dat niet het geval. Omdat het installeren van de nieuwe tent een klus is waar je echt even je aandacht bij moet houden, hebben we besloten dit uit te stellen tot de bus weer thuis staat.

Maandag 31-07-2017

Helaas vandaag geen sensor geleverd bij Pascal. Wel hebben we vandaag de nieuwe tent kunnen installeren. Een behoorlijk vervelende klus maar….

…het resultaat mag er zijn.

We hebben een beetje het gevoel dat er een beetje veel spanning op de voorkant staat maar voor alsnog laten we het even zo. We willen wel bij de scharnier voor een bescherming maken zodat deze niet zo scherp in het tentdoek drukt

Dinsdag 01-08-2017

Vandaag de hele dag bezig geweest met zoeken naar een nieuwe Cilinderkop Temperatuur Sensor. Meerdere mensen gebeld maar ze waren of op vakantie of hadden de sensor niet meer op voorraad. Ook blijkt deze niet meer door Bosch geproduceerd te worden.

Woensdag 02-08-2017

Hoera, wat een verrassing, Pascal belt op en vertelt dat hij toch nog de sensor in de bus heeft gekregen. Dus snel naar st. Johannesga en de sensor inbouwen. Toen was nog even de vraag op welke stekker hij aangesloten moet worden. Dat blijkt op het blokje achterin te zijn waar we al een andere stekker in hadden zitten. Deze omgewisseld en starten……jawel hij draait weer bijna als een zonnetje. Lijkt soms stationair nog een beetje wat hikjes te hebben maar dat lossen we vast ook wel weer op 🙂