De restauratie (deel 1)

25-09-2017

Stroboscoop voor €15,- via marktplaats gekocht. Binnenkort maar eens proberen.

08-10-2017

2 deuren gehaald uit Schone (zeeland). Blijken niet achter in de auto te passen dus bij de achterbank er in gepropt. Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

17-10-2017

Maar eens even de stroboscoop geprobeerd. Deze doet het keurig. De afstelling staat iets na het -7 graden punt. Ik vraag mij af of hij daarmee misschien iets te laat staat afgesteld. Wel leuk dat dit in ieder geval werkt.

21-10-2017

Even bij Wagenfolks in Drachten langs geweest. Leuk om te horen dat de eigenaar vooral ons interieur er zo netjes uit vind zien en ook van de motor wordt hij blij. Een injectiemotor is lastig goed draaiende te krijgen door het vacuumsysteem maar als je dat eenmaal netjes afgesteld hebt heb je een heerlijk soepel draaiende motor in je bus liggen, zo verteld de eigenaar.
Wat betreft de afstelling van de ontsteking die staat eigenlijk goed. Hij staat tussen de -7 en 0 graden wat eigenlijk gewoon goed lijkt te zijn. Dus daar gaan we eerst maar niet al teveel tijd aan besteden. Ik weet nu wel waar de stelbout zit voor de afstelling dus mocht het toch een keer nodig zijn dan hoef ik daar in ieder geval niet naar op zoek te gaan.
Ook een afspraak gemaakt voor een taxatie van de bus zodat we de verzekering kunnen aanpassen. Aankomende donderdag zal dat gaan gebeuren.

26-10-2017

Vandaag taxatie gehad. De taxateur was onder de indruk van de motor en onze nieuwe tent. Wel adviseerde hij ons om de bodem zo snel mogelijk aan te gaan pakken. Dus daar hebben we nog een uitdaging de komende tijd

27-10-2017

Een bericht gestuurd richting Elzinga in Jirnsum met de vraag of het mogelijk is om een prijsindicatie te geven van het spuitwerk van de totale carrosserie (dus boven en onderkant).

We zijn aan het wikken en wegen wat we gaan doen

1. De bus enigszins opknappen en er komend jaar toch een keer mee op vakantie gaan

2. De bus helemaal strippen en zover klaar maken dat hij gelast en gespoten kan worden.

30-10-2017

Vandaag gebeld met Elzinga, waar het eigenlijk op neer komt is dat ze pas een prijsindicatie kunnen geven op het moment dat de bus zover klaar is dat we hem naar hun toe zouden kunnen brengen.

31-10-2017

De teerling is geworpen. We gaan de bus strippen en helemaal maken zoals we hem graag willen hebben. We zijn ons ervan bewust dat dit betekent dat we ook volgend jaar nog niet op vakantie zullen kunnen.

We zullen alles goed moeten documenteren en administreren zodat we straks ook weer weten waar wat naar toe moet. We hebben er zin in!!!

2-11-2017

We zijn begonnen! We gaan van achteren naar voren dus eerst het bovenkastje, dan de zijkast, de bank, de koelbox en tot slot de keukenkast.

Vandaag heb ik het bovenkastje en de zijkast verwijderd.

4-11-2017

Samen met Anne-Floor en Claudia vanavond de bank verwijderd. Hierbij blijkt weer dat je soms iets verder moet kijken om te ontdekken dat je de hele bank inclusief de kist onder de bank eigenlijk in zijn geheel kunt verwijderen, mits je maar de juiste bouten verwijderd… Hier wordt ik dan weer fijntjes door Claudia op gewezen 😉 …

5-11-2017

Vandaag samen met Anne-Floor de kast met de koelbox verwijderd. Ik voel me een beetje een ezel worden want ook hier blijkt dat je met het verwijderen van een enkele bout eigenlijk de hele kast in één keer kunt verwijderen. En daar komen we natuurlijk pas achter wanneer we zo’n beetje elke schroef hebben verwijderd.

Maar goed het lukt ons uiteindelijk om hem er netjes uit te krijgen. We nemen hem mee naar huis om goed schoon te maken en hem te kunnen testen met de accu die we nog even uit de boot moeten halen.

Wel nog een leuke verrassing vinden we onder de koelbox, wat kaarten en een dollarcent van een van de eigenaren uit de USA.

7-11-2017

Vandaag de accu’s uit de boot gehaalde en aan de oplader gehangen. Ondertussen de koelbox van binnen en van buiten schoongemaakt. Het valt mij op dat aan het verwarmingselement(?) nog 2 afgeknipte stroomdraadjes zitten, geen idee waar die voor dienen en of dit misschien een probleem op gaat leveren.

Nadat de accu voldoende opgeladen is deze op een zeer professionele wijze (ducktape does the job 🙂 ) gekoppeld aan de koelbox. Wel eerst even gechecked wat ook alweer plus en min is (Ezelsbruggetje : blAuw = mAssa, brUin = plUs ).

Het duurt even voordat er iets lijkt te gebeuren maar op een gegeven moment wordt het element warm en even later wordt ook het koelelement duidelijk koud. Hoera, hij doet het en wat even mooi is, er past een fles wijn rechtop in. Kortom na de tegenslagen nu ook weer eens een positief punt.

17-12-2017

De afgelopen maand samen met Anne-Floor druk verder gegaan met het strippen van de bus. Stukje bij beetje wordt de bus ontmanteld om zo straks kaal gehaald te kunnen worden en voorbereid om te worden gespoten. Op het dashboard en het keukenblok na zijn alle grote onderdelen uit het interieur verwijderd.

Nu is het alleen nog zaak om de gastankt (LPG voor het koken) leeg te krijgen en daarna te kunnen verwijderen en alle kabels te labelen zodat we straks wee weten waar alles hoort.

Vanmiddag hebben we met z’n allen het dak van de bus gehaald en op zolder neergelegd. Daarna hebben we gemeten hoeveel we de bus op moeten krikken om de motor er onder uit te kunnen halen.

Het wordt nu ook langzaam aan tijd om ons te gaan verdiepen in hoe we de carrosserie los kunnen halen.